Valiokuntakynä: Teknisen valiokunnan blogiteksti

Suomen Aikidoliiton (SAiL) Tekninen valiokunta (TV) on uusinut sekä kyu- että dan- graduointivaatimukset viime vuosina. Uudistuksen lähtökohtana olivat vastuun siirtäminen omasta oppimisesta ja kehittymisestä enemmän harjoittelijalle itselleen ja ohjaajalle. Lisäksi kyu- ja dan- graduointivaatimuksia selkeytettiin ja yhdenmukaistettiin Hombu Dojon vastaavien vaatimusten kanssa. Seuroille annettiin myös mahdollisuus muokata kyu- graduointivaatimuksia siten, että ohjaajien tärkeänä pitämät tekniikat/harjoitteet voidaan sisällyttää seuran omiin kyu- graduointivaatimuksiin. Vyökokeissa vaadittavien tekniikoiden pienemmällä lukumäärällä halutaan painottaa liikkeen sisäistämistä ja toiston harjoittelua. Lyhyemmät vaadittavat aikarajat lisäävät ohjaajien vastuuta seurata ja ohjata harjoittelijoiden kehitystä ja tekniikoiden oppimista. Jos kokelas haluaa suorittaa vyökokeet minimiajoissa, se vaatii 4 kertaa viikossa harjoittelun ja sitoutuneen ohjaajan seuraamaan kokelaan oppimista.

Tekninen valiokunta haluaa muistuttaa vyökokeen suorituksessa perusteellisen valmistautumisen, kokeen suorittamiseen sitoutumisen ja riittävän hyvän fyysisen kunnon merkitystä. Dan-kokeessa voidaan kysyä mitä tahansa kyu-graduointimatriisissa ja lisäharjoitteissa mainittuja tekniikoita. Lisäksi kaikkien aikaisempien graduointien vaatimukset pitää tarvittaessa pystyä näyttämään omassa kokeessa. Esim. 3. danin kokeessa pitää tarvittaessa pystyä näyttämään 2. danin tekniikat jne. Kokelaan täytyy varautua pisimmillään yhden tunnin kestävään henkisesti ja fyysisesti rasittavaan suoritukseen. Kun tuomari ilmoittaa vaadittavan liikkeen nimen, suorituksen täytyy alkaa viipymättä ja suoritus tehdään yhdellä jatkuvalla liikkeellä alusta loppuun asti. Tekniikkaa toistetaan siihen asti, kunnes tuomari keskeyttää suorituksen tai ilmoittaa uuden suoritettavan tekniikan. Kokelaan keskittymisen täytyy säilyä koko kokeen ajan siten, että tuomarit näkevät kokelaan olevan henkisesti valmistautunut kokeen suorittamiseen.

Suoritusten hylkäämiseen ei viime vuosina ole ollut aihetta. Suoritus voidaan kuitenkin hylätä seuraavista syistä:

• jos suoritus on vaarallinen kokelaalle itselleen tai muille kokeeseen osallistuville
  • jos kokelas ei esitä riittävästi aikidomaisia tekniikoita, jotka yleisesti noudattavat Hombu Dojon linjauksia
  • jos kokelaalla ei ole riittävää käsitystä vyökokeessa vaadittavista tekniikoiden tasosta esim. etäisyydestä, ajoituksesta, käsilukkojen suorituksesta, keskustan käytöstä tai tekniikan virtaavuudesta.

Jos hylkäys tapahtuu, siitä ilmoitetaan henkilökohtaisesti kokelaalle heti graduoinnin jälkeen pidetyn tuomarineuvottelun jälkeen ja ennen kuin tulokset julkistetaan muille osallistujille ja yleisölle. Kokelaalle kerrotaan hylkäämisen perustelut, mitä asioita pitää parantaa ja koska voi osallistua seuraavan kerran kokeeseen. Kokelaalta pyydetään suostumus ilmoittaa hylkäämisen syyt myös ohjaajalle.

Vyökoetta voidaan mahdollisuuksien mukaan muokata kokelaan toivomusten mukaisesti ilmoittamalla asiasta etukäteen tuomareille. Jos esim. kokelas ei pysty tekemään tekniikoita polviltaan samat tekniikat voi tehdä pystystä jne.

Jos kokelas kuitenkin tietää, ettei syystä tai toisesta pysty suorittamaan vyökoetta täysipainoisesti, Tekninen valiokunta suosittelee käyttämään suositus-dan vaihtoehtoa. Tällä tavalla kokelas voi jatkaa aikidon harjoittelua ilman julkisesti suoritettavaa vyökoetta.

Tekninen valiokunta:

Tom Granström pj.